کاربرد پی وی سی در تولید کارت

۹ بازديد
پی وی سی برای تولید کارت
امروزه، بیش از هر زمان دیگری، استفاده از پی وی سی در صنایع مختلف رواج پیدا کرده است. یکی از کاربردهای عمده PVC تولید کارت است. این نوع کارت یک گزینه مناسب برای چاپ انواع کارت نظیر کارت ویزیت، کارت شناسایی، کارت بانکی، کارت پرسنلی و … است.


کارت‌ پی‌ وی‌ سی(PVC) چیست؟
کارت‌های پی‌وی‌سی کارت‌هایی هستند که از پلاستیک فشرده تهیه شده و یکی از محصولات صنعت پتروشیمی می‌باشند و مقاومت آنها در مقابل گرما و سرما در مقایسه با کارت‌های کاغذی بسیار بالاتر بوده و دوام و ماندگاری آن نیز به دلیل نوع مواد به کار رفته در آنها بیشتر است و بر اثر فشار یا ضربه آسیب نمی‌بینند. این امکان وجود دارد که در آنها از تراشه و حافظه‌های بسیار ظریف و کوچک استفاده شود، بنابراین می‌تواند جهت ذخیره داده‌ها و تشخیص هویت و برای ارائه انواع خدمات مورد استفاده قرارگیرد. ضمن اینکه در تهیه آنها از کاغذ استفاده نمی‌شود و این نوعی همزیستی با محیط زیست و طبیعت می‌باشد.


مزایای استفاده از کارت‌های پی وی سی
در دنیای امروز کارت‌های پی وی سی کاربرد زیادی در زندگی روزانه مردم دارد. زیرا این کارتها برای خرید، عبور و مرور، حمل و نقل عمومی (مترو یا اتوبوس)، بانک و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. کارتهای پی وی سی جنس مقاوم و قابل انعطافی دارند و به دلیل ماندگاری زیادی که دارند می‌توانند برای چاپ کارت‌های هوشمند و کارت بانکی و اعتباری و همچنین برای چاپ کارت پرسنلی و شناسایی مورد استفاده قرار بگیرند. از دیگر مزایای کارت‌های پی وی سی می‌توان به قابلیت ضدآب بودن آن اشاره کرد که در برابر رطوبت نیز مقاوم هستند؛ و همچنین پلاستیک مورد استفاده در تولید و چاپ کارت pvc (پی وی سی) امکان بازیافت و استفاده دوباره را دارد و به این ترتیب با استفاده از کارتهای پی وی سی به جای کاغذ و مقوا از آسیب به محیط زیست هم پیشگیری می‌شود.



ابعاد کارت پی وی سی کارت پی وی سی (pvc)
عمدتاً به کارتهایی که از نظر ابعاد (8.6 * 5.4) و از نظر متریال سطح کارت بتوان روی آن چاپ زد را در بازارهای جهانی به کارت pvc معروف هستند.



انواع کارت خام پی وی سی
کارت های خام پی وی سی از نظر ویژگی،کاربرد و شکل ظاهری به انواع مختلف تقسیم می شوند که به شرح زیر است:

۱- کارت پی وی سی ساده که هیچگونه اطلاعات ذخیره ای ندارند و صرفا جهت ثبت اطلاعات ظاهری روی کارت مورد استفاده قرار میگیرند و شامل موارد زیر هستند؛
• کارت خام pvc ساده سفید
• کارت خام pvc متالیک براق
• کارت خام pvc رنگی ( نقره ای، آبی، سبز،قرمز،طلایی)


۲- کارت پی وی سی هوشمند که علاوه بر اطلاعات ظاهری اطلاعات ذخیره ای نیز دارند و دارای حافظه اند و شامل موارد زیر هستند؛
• کارت خام pvc مایفر (بدون تماس)
• کارت خام Ro (بدون تماس)
• کارت خام pvc مغناطیسی (مگنت دار)




نحوه تولید کارت پی وی سی
برای تولید کارت های پی وی سی باید به موارد زیادی توجه کرد . به عنوان مثال با توجه به اینکه چه کاربرد و استفاده ای در نهایت از کارت پی وی سی خواهد شد باید دوام ، ویژگی های امنیتی و تعداد لایه های کارت پی وی سی را در نظر گرفت. از آنجا که در زمان تولید کارت پی وی سی میتوان از 1 لایه تا 6 لایه برای کارت در نظر گرفت ، باید با توجه به کاربرد آن تعداد لایه ها را انتخا ب کرد . مثلا برای چاپ کارت تخفیف ساده ، یا چاپ کارت ویزیت pvc یک لایه کافی است . اما برای چاپ کارت هوشمند و چاپ کارت مغناطیسی مانند کارت بانکی و اعتباری 3 یا 4 لایه در نظر گرفته میشود و برای چاپ کارت مایفر و چاپ کارت RFID از 5 الی 6 لایه استفاده میشود . برای تولید کارتهای پی وی سی از دستگاه های چاپ کارت پی وی سی استفاده میشود که لایه های مختلف کارت پی وی سی را در دمای مشخصی و تحت فرایند خاصی با فشار به یکدیگر میچسباند تا در نهایت کارت پی وی سی به شکلی تبدیل میشود که ما مشاهده و استفاده میکنیم.



تولید انواع کارت های پی وی سی

از نظر ساختار داخلی تولید کارت پی وی سی می تواند به چند دسته تقسیم شود :

کارت های پی وی سی ساده
کارت های مغناطیسی (Magnetic cards)
کارت های هوشمند (Smart Cards)


در کارت های مغناطیسی نوار مگنتی وجود دارد که در دو مدل Hi-Co و Lo-Co قابل ارائه می‌باشد و کارت مغناطیسی با نوار Hi-Co کیفیت بالاتری نسبت به کارت مغناطیسی Lo-Co دارد. در کارت های هوشمند که به عنوان کارت های چیپ دارهم شناخته می‌شود مدار الکترونیکی وجود دارد . کارت‌های هوشمند از نظر شکل و اندازه شبیه به کارتهای اعتباری معمولی هستند و در دو نوع تماسی و غیر تماسی ارائه می شوند. از کارت های هوشمند می‌توان به عنوان کارت اعتباری و کارت بانکی و یا در سیستم‌های تشخیص هویت استفاده کرد.


روش‌های مختلف چاپ روی کارت پی‌وی‌سی
چاپ روی کارت PVC به سه روش صورت می‌گیرد: ۱- چاپ افست ۲- چاپ دیجیتال ۳- چاپ ترکیبی

هر یک از این روش‌های چاپ کارت پی‌وی‌سی ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند که در ادامه به شرح مختصر هر یک از آن‌ها می‌پردازیم:


چاپ افست کارت PVC
چاپ کارت پی‌وی‌سی به روش افست برای تیراژ بالای هزار عدد با طرح ثابت مناسب است که به دو روش چاپ تک کارت و چاپ شیت انجام می‌شود که هرکدام مزایای خاص خود را دارند. چاپ افست بسیار مقرون‌به‌صرفه است که خود به دو صورت چاپ افست تک کارت و چاپ افست لمینیت انجام می‌شود. از موارد استفاده این روش می‌توان به چاپ کارت ویزیت و چاپ کارت باشگاه مشتریان اشاره نمود.


چاپ دیجیتال کارت PVC
چاپ کارت پی‌وی‌سی به روش دیجیتال برای چاپ در تیراژ پایین و طرح متغیر مناسب است. درواقع برای شخصی‌سازی و درج اطلاعات متغیر مانند نام و نام خانوادگی، کد پرسنلی و … از روش دیجیتال استفاده می‌شود که برای این نوع چاپ باید از یک دستگاه چاپ دیجیتال استفاده نمود. با استفاده از این روش امکان چاپ هر نوع طرحی روی کارت پی‌وی‌سی وجود دارد. پرینترهای چاپ دیجیتال کارت پی‌وی‌سی که به‌صورت سبک و رومیزی طراحی‌شده‌اند به دو روش چاپ مستقیم و غیرمستقیم کار می‌کنند که نحوه عملکرد آن‌ها با یکدیگر بسیار متفاوت است. کارت پرسنلی، کارت شناسایی و کارت دانشجویی یا کارت دانش‌آموزی، نمونه‌هایی از کارت‌های شامل اطلاعات متغیر هستند که برای چاپ آن‌ها از تکنیک چاپ دیجیتال استفاده می‌شود.


چاپ ترکیبی کارت PVC
چاپ کارت پی‌وی‌سی به روش فوق، ترکیبی از چاپ افست کارت‌های pvc و چاپ دیجیتال است.




منبع : فارسی بلاگ


 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.